måndag 24 mars 2008

En glad påsk

blev det för mig med skidåkning och bokläsning. Jag hann klämma två böcker.
1. Blod är tjockare än vatten, av Astrid Trotzig. Andra gången jag läste den och jag upplevde den på ett nytt sett den här gången. Skillnaden är att jag nu blivit mamma, det var jag inte innan. Boken handlar om Astrid som blev adopterad från Korea när hon var väldigt liten och om hennes känslor kring adoptionen i vuxen ålder och vilka attityder hon får möta i sin vardag. Genom boken får man verkligen insikt i hur det kan vara att ständigt mötas av frågan: Var kommer du ifrån? Det måste vara så tröttsamt. Och så många dumma saker man kan få höra som adopterad. Bla när Astrid frågade mäklaren om det fanns cykelrum och mäklaren kontrade med ungefär "Ja, du som är från Kina cyklar väl mycket. Jag vet för jag har varit där och alla cyklade". Suck!! Läs! Lättläst, men med djup och mycket insikt.

2. Ruth Rendells Döden genom vatten var en påskdeckare eller mer thriller i min smak. Bokens orginaltitel är mycket bättre "The Water is Lovely". Handlar om en ung kvinna som sen tonåren inte varit riktigt säker på om hennes syster mördat styvfadern eller inte. Familjen pratade aldrig om vad som skedde utan mamman gick in i psykisk sjukdom och systrarna nämner det aldrig. Först när systern får en fästman börja tankarna dyka upp: Ska hon berätta för systerns fästman eller inte? Kring systrarna finns flera obehagliga personer som tecknas så bra av Ruth Rendell. Önskar att jag kunde berätta mer, speciellt om titelns betydelse, men jag kan väl avslöja som så att : straffet kommer....förr eller senare.....
På något sätt kan jag se paralleller med filmen Försoning som jag såg förra veckan. Bra den med, men några blundpauser krävdes för mig.

Inga kommentarer: