måndag 18 oktober 2010

Miss Mary Bennets självständighet


Miss Mary Bennets självständighet av Colleen McCullough kan man säga är en fortsättning på Stolhet och fördom av Jane Austen. Jag var nog inte ensam om att vilja veta hur det gick för Mr Darcy och Miss Elizabeth när bröllopsklockorna slutat ringa. Den här boken ger en möjlig variant på hur det kunde ha varit. Någon skrev att boken är en våldtäkt på Stolthet och fördom...och jag förstår vad hon menar. Livet för huvudpersonerna har inte utvecklat sig så rosenrött som man kunde tro. Mr Darcy är bitter och karriärlysten och hans äktenskap med Elizabeth är allt annat är lyckligt. De har fått 4 döttrar och bara en son, arvingen som Mr Darcy anser är för feminin och vek. Mr Bingley har slavar på Jamaica och Mary blir bestört och försöker få honom att frige dem. Miss Mary har Mr Darcy lämnat åt sitt öde att ta hand om den gamla mamman, så långt bort från honom själv som möjligt. När hon dör ser Mary äntligen sin chans till ett eget liv.

Jag tycker att det är kul och uppfriskande att få en helt ny bild av de karaktärer som Jane Austen skapade för länge sedan. Även om det känns sorgligt att min och många andras favoritman Mr Darcy är helt vedervärdig så är det skönt att bli förvånad. Bäst hade nog berättelsen blivit som en ren parodi. Jag är inte säker än, men jag tror inte att det är McCullougs mening. Hon brukar ju skriva romantiska berättelser. Men jag har inte ens kommit halvvägs än så jag är inte rätt person att uttala mig om det.

2 kommentarer:

Caroline sa...

Hej! Jag såg din kommentar om boken på AdLibris. Själv är jag bara 200 sidor in i boken än så länge men jag måste erkänna att jag hittills är lite missnöjd. Jag vill inte tro att Darcy är ett sådant as som han framstår som - det stämmer helt enkelt inte... Visst är det kul att författaren försöker ge Mary lite "go" men nja... jag kanske tänker för mycket på hurdan hon var i tv-serien från 90-talet men det känns svårt att tro att hon skulle ha förändrats så mycket under de år hon suttit på landsbygden och degat tillsammans med sin mor.
Trevlig blogg, förresten. :-)

Vittran sa...

Hej!
Läste din kommentar på Adlibris och blir förskräckt. Nu vet jag inte om jag vill läsa boken. Det känns som om den kommer att förstöra Stolhet och fördom.
Jag är tycker det är jättebra att du kommenterat boken så man är beredd på att det inte är som i originalet.
Ha en bra dag!!!!!!!!!!