lördag 25 augusti 2012

Bokhora frågar: Bästa erotiska bok du läst?

Bokhoras fredagsfråga tillhör numera fredagsritualen för mig. Utan att kolla in den infinner sig inte den riktiga fredagskänslan. Nu skriver jag själva inlägget på en lördag, men tanken var i gång redan i går kväll.

Bokhoras fredagsfråga: Bästa erotiska boken du läst?

Mitt svar: Sången om den röda rubinen av Agnar Mykle från 1956. Utgivningen av boken följdes av kalabalik och den ansågs som omoralisk och obscen. Mykle blev anklagad för grovt sedlighetsbrott, men frikändes. Han blev aldrig sig själv efter rättsprocessen.

Åsa Beckman och Stina Wirsen har skrivit ett reportage "Sexchock i Bergen" där man får läsa om Ask och Embla och erotiken i Sången om den röda rubinen.

Jag fick boken av min pojkvän (numera make :-)) som födelsedagspresent när vi nyss hade träffats. Jag såg på framsidan och tänke; vad har han nu köpt för en gammal bok...men sen förstod jag :-) Sången om den röda rubinen är en livsbejakande bok och även fast den har över ett halvt sekel på nacken så känns den modern på något sätt. Det finns något evigt mänskligt i den. Rekommenderas Bokhororna och alla andra som vill utforska erotisk litteratur.

För övrigt: Intressant att erotisk litteratur, som tex Anais Nin ofta tenderar att försvinna från bibliotekets hyllor....och då är det inte bibliotekarierna som gallrar dem...utan de smygs ut...En sorts läsfrämjande eller bokstöld? :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

läs emanuelle av emanuelle arsan två kvinnor onanerar inför varandra i en vacker trädgård. eller anais nin venusdeltat några söta unga pojkhemspojkar upptäcker varandras kön och kroppar . gillar ochså ungdomsboken kram. en ung pojke njuter naken av att bli förförd av unga flickor och de kommer tillsammans i solen vid stranden.