lördag 5 januari 2013

Jag erkänner mig skyldig på några av Enligt O:s punkter

Tulpanviruset
Kände mig lite träffad och skyldig på några av de punkter som Enligt O skrev om  i går. Tänkte därför att jag skulle bikta mig så att det är gjort. :-) Vill bara klargöra redan från början att jag älskar Enligt O:s sköna humor! 
TulpanfeberHär följer Enligt O:s punkter som bör uppfyllas om man ska räknas som en riktig bokbloggare.  Texten i fetstil efteråt, är mina kommentarer: 
1. Man måste tävla i antal lästa böcker och det är helt sant att den som läst flest böcker när man dör vinner. Jag har känt av hetsen, men har inte räknat antal böcker jag läste förra året. Däremot har jag förundrats över att andra har lyckat klämma så himlans många böcker. 
2. Det kan också vara så att den som skrivit flest blogginlägg när man dör vinner. För säkerhets skull har jag därför snott alla andras bloggmojo. Erkänner att jag ibland känner att jag skriver för många eller få inlägg. Jag är en bloggperiodare - inläggen hopas ibland och ibland orkar jag bara inte, eller så har jag skrivkramp. 
3. Alternativt kan det vara så att vinsten går till den som läser böcker från flest länder, i flest genrer eller kanske till och med flest nobelpristagare. Kanske är det flest enbenta bisexuella lärare som är nyckeln. I så fall ligger jag jäkligt illa till. :-) Oskyldig!
4. Läses inte en bok innan recensionsdatum räknas den inte. Har inte ens fattat det där. Har väl helt enkelt fått för får recensionsexemplar.
5. Läsning är inget simpelt nöje. Planering är A och O. Liksom att delta i minst 3 läsutmaningar årligen. Och de ska inte handla om böcker du vill läsa för nöjes skull. Oskyldig! Min enda planering är att jag dreglar över Svensk bokhandels vår, sommar och höstnummer och längtar efter titlar som jag hittat där. Sen dyker  det upp nya böcker som lockar mig dagligen eftersom jag jobbar på bibliotek. Det svåra är att läsa klart den bok jag håller på med för jag stöter hela tiden på nya, mer (?) lockande. 
6. Det finns inte en bokhylla som inte är värd att fotografera. Att fotot sedan ska läggas på bloggen är en självklarhet. Detsamma gäller självklart alla böcker du köpt, fått eller bytt. SKYLDIG!! Bokhyllor är det näst bästa som finns...förutom böcker då :-) Det kan aldrig bli för många foton på bokhyllor! 
7. Nyupptäckta boksläpp tweetas ut med minst två stycken OMG förutom länk till valfri internetbokhandel. Kan väl hända att jag i min iver trycker iväg en eller annan sådan tweet. 
8. Var aldrig nöjd med en vinnare av ett litteraturpris om personen i fråga inte är a) kvinna b) från ett land utanför Europa c) politiskt korrekt d) all of the above. Finns en viktig poäng med den här punkten...
9. Det är faktiskt bäst att heta Johanna. Nåja vad är en bal på slottet...jag har ju redan haft mina 15 minutes of fame. 
10. Och slutligen. Tulpaner är inte okej att ha inomhus förrän tidigast när Knut har namnsdag. Undantaget egenhändigt uppdrivna lökar till jul. Just nu bara hör jag tulpaner överallt...ren Tulpanfeber :-) och så väntar jag på Tulpanviruset

1 kommentar:

Anonym sa...

Vill bara säga att jag är så glad att jag hittat dig! På de två senaste månaderna har jag läst flera kanonbra böcker som jag aldrig hade hittat till annars. Just nu är jag mitt uppe i "Boken om Joe".

Tack för alla tips!

/Johan Nordell