söndag 17 mars 2013

Samarbete mellan bokbloggare, förlag och bibliotek? Svar från utmaningen

Jättekul att det är så många som har svarat på min utmaning, som bla. innehöll följande frågor: 

1. Varifrån bloggar du? 
2. Förslag på hur vi bokbloggare skulle kunna samarbeta mer och bättre med varandra?
3. Förslag på hur vi skulle kunna samarbeta med bibliotek och/eller förlag?

Jag återkommer med vinnare och bloggkarta i ett senare inlägg. Här kommer i alla fall en kort sammanställning på svaren jag fick. 

Bokbabbel skriver att vi bokbloggare är trevligt nog en väldigt samarbetsvillig skara och det tycker jag stämmer. Jag har hittills inte träffat på en otrevlig bokbloggare :-) 

Mia föreslår att man kan göra bokmärken med bloggadressen och lägga ut på biblioteken, samt hålla i boktipskvällar där. Books ABC tänker att biblioteken borde kunna samla ihop bokbloggar i det aktuella området och ha någon typ av feed på dessa bloggars inlägg. 

Lotten tror att vi måste göra oss mer synliga för biblioteken, visa att vi finns. Kanske de kan hjälpa oss med att hitta annorlunda böcker som vi kan läsa i någon form av bokcirkel? Förlagen tror hon mer och mer har börjar upptäcka bloggarna och det tycker jag stämmer till en viss del. Hon skriver också att kanske skulle det finnas en service där man kan registrera sin mejladress, bloggadress och vilka genrer man är intresserad av?  Jag gillar den idén!

Bokdivisionen har en rolig idé om att vi bloggare skulle kunna skriva en novell tillsammans: "Så där att man skriver fem rader var, som en sådan där teckning på vikt papper som man ritar ihop!" 

Jag gillar litteraturkvalsters idé att vi "bokbloggare skulle kunna lämna små spår med tips på biblioteket, t.ex. en liten hylla eller små bokmärken som vi kan sätta i de böcker vi vill tipsa om eller lämna tipslappar i böckerna"

Bakbokmat föreslår att det går att ordna olika temadagar. Hon har tex barnbokslördag på sin blogg den 30/3. Ett annat förslag är att läsa samma bok och diskutera den med jämna mellanrum, som Enligt O och FiktiviteterHon tror även att det främjar samarbetet att vara generös med att kommentera varandras bloggar. Det har du helt rätt i Bakbokmat

Bibliophilia skriver att hon gärna intervjuar förlag om deras utgivning och gör intervjuer med författare. Där tror jag att förlagen skulle kunna dra mer nytta av oss nyfikna bloggare. 

Gabriella tycker att det skulle vara kul med fler tävlingar och bokbloggarträffar. 

Cissi tycker att Bokbloggar.se är en himla bra uppsamlingsplats och kanske borde man starta nåt form av forum, skriver hon också. 

Bokugglan är inne på samma sak och tycker att fler event/träffar kan vara utanför storstäderna. Det är bland annat därför jag drog igång BokSPAning


Tette föreslår att vi kan sätta ihop några läscirklar. Förlag kanske kan ge ut några få exemplar av någon ny bok. Och varför inte anordna bokträffar på bibliotek runt om i landet där man kan tipsa om olika böcker?

Spetsig föreslår att vi bokbloggare skapar ett stort nätverk genom e-postlistor där vi kan skicka information som vi önskar att andra delar med sig av på sina bloggar, tex tävlingar, utlottningar osv.

Svartlava tycker att bokbloggare samarbetar bra över lag. Även hon tycker att det vore roligt att träffas mer. Hon skriver att hon är mer benägen att samarbeta med sådana som hon har träffat på riktigt. Hon föreslår att vi borde planera fler saker tillsammans liksom i förväg. Som med Gardellördag! Svartlava tycker även att det borde gå att samordna mer kring recensioner, och där tycker jag att hon har en poäng. 
 Jag återkommer med bloggkartan i ett annat inlägg. 
 Många bra och kreativa idéer om vad vi kan göra tillsammans och hur bokbloggare och förlag/bibliotek skulle kunna dra mer nytta av varandra. Jag hoppas att jag inte har missat någon bloggare nu när jag gick igenom svaren. Blev lite rörigt :-) Skrik till i så fall! 

4 kommentarer:

Maria - unga vuxna sa...

Tack för det här initiativet! Jag tycker det är jättespännande att se svaren. Som bloggintresserad bibliotekariestudent har jag funderat på hur biblioteken kan bli relevanta för bloggarna och vice versa. Förlagen har ju sina recex och i Stockholm olika aktiviteter, men biblioteken? Flera tänkvärda synpunkter att ta med sig och göra något av.

Ingerun sa...

Ett möjligt forum är bokmässans community - http://www.bokmassan.se/community/

Där kan man skapa nya grupper eller diskutera i de befintliga.

Feelgoodbibliotekarien sa...

Maria, kul att du tycker om initiativet. Det finns mycket att göra och forskabkringvdet här.

Ingerun: bokmässans community är bra. Drar mig bara för att logga in. Känns lite krångligt. Varför inte på Facebook?

Elisabeth sa...

Vilken fin blogg och sida jag hittade till. Hit kommer jag gärna på besök fler gånger.