onsdag 27 mars 2013

Tematrio deckare - påskkrim


Var ett tag sedan jag var med i Lyrans tematrio och eftersom det så passande frågas efter påskdeckare den här veckan så hakar jag på. Här är tre av mina favoritdeckare: 
Tulpanviruset av Danielle Hermans är en bok som passar perfekt för sträckläsning. Den har korta kapitel, många cliffhangers och pusselbitar, som man gärna vill pussla ihop. Tulpanviruset är en historisk deckare med förbindelser till vår egen tid. Eller kanske rättare sagt är det en samtidsdeckare, med kopplingar till 1600-talet. Jag kommer att tänk på Da Vinci-koden under läsningen när symboler, hemliga brev och böcker, samt sammanslutningar liknande hemliga sällskap dyker upp.
Amagansett av Mark Mills är en deckare som har fastnat i mitt minne. Den utspelar sig 1947 i ett kustsamhälle i östra USA. En dag hittas en död kvinna i ett fiskenät och en kärlekshistoria med mörka inslag rullas upp. För den som gillar bra miljöskildringar, blåsiga stränder och mörka hav är det här en deckare att längta till. 



Fallet med den försvunna tjänsteflickan är en humoristisk deckarhistoria från Indien. Indiens mest diskrete detektiv, Vish Puri, råkar ut för mordförsök, men han är själv mest orolig för den strikta diet som hans fru tvingar på honom. Samtidigt som man får en pännandehistoria får man en smak av den indiska myllrande storstaden.  


1 kommentar:

Cissi sa...

Amagansett blev en favorit hos mig också. Dessutom ska jag precis börja på Fallet med den försvunna tjänsteflickan som får bli min påskdeckare.