onsdag 10 juli 2013

Om att bokcirkla i radio

Foto: Sticker iväg på en boklig resa med Hermia som ressällskap. Skickar ett vykort snart. #bokcirklar #boktipsUnder tre veckor i sommar har jag varit med och bokcirklat om boken Stålav Silvia Avallone, i P4 Radio Gävleborgs program Eftermiddag. De andra i bokcirkeln av Sara Hagström Andersson/Hermia Says/Årets bibliotekarie 2013 och Sara Pehrsdotter som är kulturredaktör på Gefle Dagblad. Programledare var Linnea Johansson, som förberedde frågor till varje träff. Vi läste en del av boken till varje måndag när vi träffades i Gävle.

Det var jättekul att bokcirkla på det här sättet. Samtidigt var det frustrerande att bara få läsa en bit av boken i taget. Den var ju så bra att jag ville läsa hela i ett svep!

Jag har alltid närt en dröm om att arbeta med radio och tyckte att det var intressant att få prova på och samtidigt få en glimt av hur det fungerar. Det var en rolig erfarenhet, även om det alltid är jobbigt att höra sin egen röst utifrån. Självkritisk som jag är så inser jag också att jag måste träna på att följa en tanketråd hela vägen till punkt och inte sluta mitt i. Men den som lever, hon lär. Jag är glad över att jag vågade hoppa på den här möjligheten.

Vill du lyssna på hela bokcirkeln så finns avsnitten här:

Första träffen - I hettan av ett stålverk.
Andra träffen - Bokcirkeln om hotad vänskap i fattigt Italien.
Sista träffen - Final på bokcirkeln.

Mina tankar om hela boken kommer i ett senare inlägg.

Inga kommentarer: