lördag 21 december 2013

Bokbloggare mot rasism - böcker som lär oss av dåtiden för framtiden

I dag genomför vi bokbloggare en gemensam manifestation mot rasism. Att läsa och samtala kring böcker är en väg att gå för att vi människor ska lära känna varandra bättre och förstå varandra mer. Så fungerar i alla fall böcker för mig. De hjälper mig att tänka utifrån nya vinklar och ökar förståelsen för andra människor. För den delen kommer jag aldrig förstå mig på människor som tycker att andra människor är mindre värda på grund av till exempel hudfärg.

På Nelson Mandelas dödsdag frågade min dotter (8 år) vad han var känd för. Jag försökte förklara apartheid för henne och det var VÄLDIGT svårt för henne att förstå att HUDFÄRG skulle spela någon roll! Det är SÅ skönt att det är den naturliga tanken för henne. Att barnen i skolan har olika hudfärg är inget konstigt för henne och hennes generation, det bara ÄR så. Kanske finns det hopp ändå!

MEN vi får ALDRIG glömma och ta saker för givet. Vi måste återerövra de positiva krafterna och demokratin igen och igen. Jag tänkte tipsa om tre böcker som vänder och vrider på perspektiven, som ger oss tillgång till vår historia så att vi kan lära oss av den inför framtiden. De här böckerna ger verkligen läsaren något att tänka på samtidigt som de visar människans inneboende positiva krafter. Jag tror att vi behöver fokusera mer på dessa krafter framöver.

Böckerna jag vill tipsa om är:

Vägen mot Bålberget av Therese Söderlind
Gul utanpå av Patrik Lundberg
Niceville av Kathryn Stockett

1 kommentar:

lotta sa...

Visst är det skönt att barn är så öppna! Min sjuåring har en kompis från somalia och hon vill också ha en fin slöja på sig :)