tisdag 17 december 2013

I lucka 17 - i läsfåtöljen - Sonen

I läsfåtöljen i dag tipsar Anna Eriksson från Karlstads stadsbibliotek om boken Sonen av Philipp Meyer. Anna skriver så här:

"Detta måste vara den perfekta boken att läsa under julledigheten. Boken tar oss med på en svindlande resa genom Amerikas historia när vi får följa flera generationer av familjen McCullough i Texas. Vi får läsa om cowboys, indianer, nybyggarkultur, olja, rikedomar, krig, maktspel och jakten på den amerikanska drömmen.
Jag fullkomligt njuter av denna läsning som stundtals kan vara riktigt grym och otäck.
Under läsningen fick jag associationer till Borta med vinden, familjen Machahan, Little Big Man, Henry Fords westernfilmer och Dallas (!)
Otroligt välskriven bok av en påläst för författare. Jag ser så fram emot att följa Philipp Meyers fortsatta författarskap."


Anna är en av de finurliga och kreativa personerna bakom Karlstads stadsbiblioteks eminenta julkalender - Gissa boken! Jag och mina kollegor kollar luckorna varje dag. Måste var Årets bästa julkalender! 

Inga kommentarer: